Het Vrolijke Konijnenhol VZW sluit eind 2023 de deuren

Het Vrolijke Konijnenhol VZW sluit eind 2023 de deuren

First dates voor konijnen

First dates voor konijnen
Gelieve ook de FAQ na te lezen voor het maken van een koppelafspraak!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!
Om mij te ontlasten qua mails versturen, heb ik de FAQ even opgelijst. Op die manier hoop ik meer tijd over te hebben om iedereen echt te woord te kunnen staan met overige vragen dan deze.

MET VEEL DANK AAN ONZE HOOFDSPONSERS!!!

Volg ons op FACEBOOK

Volg ons op FACEBOOK
Wegens tijdsgebrek wordt er niet zo veel meer gepost op onze blog. Wel kun je hier uiteraard alle informatie terugvinden, zoals de adoptievoorwaarden. Voor het laatste nieuws verwijzen we dus graag door naar onze Facebookpagina.

donderdag 30 januari 2014

Update van Jefke

Toch al wakker

Dinsdagavond werd Jefke binnengebracht bij de dierenarts, om hem op woensdag te opereren.  Maar blijkbaar was hij ook serieus onder de indruk van de nieuwe omgeving  daar en de aanwezigheid van katten als buren, en hij had daar niet zoveel gegeten.
Hallo!

De operatie liep een beetje vertraging op, omdat de dierenarts met een stroompanne te kampen had.  Maar dan konden ze eraan beginnen.  De eerste tand kwam behoorlijk vlot mee zoals het hoorde, maar helaas ging het niet zo vlot bij de andere... De tweede tand kwam minder goed los, en de derde tand was zodanig al gedraaid in het tandvlees, waardoor ze véél langer bezig waren dan voorzien aan deze tand.  En bij de vierde tand liep het helemaal verkeerd, want die brak af zonder dat de wortel uit het kaakbeen kwam.  Door de vertraging was er ook geen tijd meer over om hem te castreren.  Dat zal dan wel een volgende keer gebeuren, als die ene tand weer voldoende boven uit zijn tandvlees steekt zodat ze hem makkelijker kunnen hanteren...
De linkse tand is helemaal gekruld en gaf problemen

Hij knapte na de operatie behoorlijk goed op, maar eten bleef een probleem, dus moest hij door de dierenarts gedwangvoerd worden.  Omdat hij dus niet spontaan begon te eten, vond de DA het raadzaam om hem mee te nemen naar huis en hem in zijn vertrouwde omgeving verder te behandelen.  Ik heb toch al voldoede ervaring met konijntjes, dus dat zou wel goed komen.
Rusten op zijn fleece matje

Eenmaal thuis installeerde ik hem in zijn binnenhokje, met een lekker warm fleecematje om op te liggen, en maakte twee soorten dwangvoer voor hem klaar: eentje met groentjes en biks, en dan een ander potje was vruchtenmoes.  Ik probeerde hem dan wat te laten eten, maar veel meer dan zijn medicatie ging er niet in.  Dus liet ik hem weer rusten in zijn kotje, en om de zoveel tijd probeerde ik opnieuw om er wat in te krijgen.  En eenmaal in zijn kotje, zat hij zielig in een hoekje, helemaal in een bolletje.  Maar helaas kon ik verder niet veel doen.  's Nachts liet ik de chauffage voor de gelegenheid opstaan, zodat hij zeker geen kou zou lijden, en dat hij zijn energie kon gebruiken voor het herstel.

Dicht bij mij om te dwangvoederen 
(en het hangt al overal op mijn kleren ook ;) )

Jefke zijn papmondje

Vannacht heb ik ook een paar keer opgestaan om hem wat te dwangvoeren.  Telkens maar een klein beetje, en meer en meer begon zijn tong ook wat actiever te worden.  Maar zelfstandig eten zat er niet in, dus was het mijn taak om zoveel mogelijk hem te voederen.  Toch zie ik wel wat verbetering, want hij is verder ook wat actiever in zijn hokje: hij zal zich na de voerdersessie meestal wassen (is wel nodig, want meestal hangt heel zijn mondje dan vol) en als hij ligt, is het ook wel vaker languit, teken dat de pijn ook aan het minderen is.  Het is voor hem natuurlijk niet evident om nu plots zonder tanden te gaan eten, maar toch zou het mijns inziens vlotter moeten gaan, omdat hij met zijn lange tanden ook moeilijk kon eten en de snijtanden nauwelijks kon gebruiken.
Toch maar even wassen hoor!

We zijn nu ondertussen zowat anderhalve dag verder, maar helaas is hij nog steeds niet zelfstandig aan het eten.  We proberen hem zoveel mogelijk verschillende zaken, meestal als papje voor te schotelen, om hem hopelijk te verleiden tot het beginnen eten.  Maar zolang hij dat niet doet, is het mijn taak om hem medicatie en dwangvoer toe te dienen.  Ik heb wel de indruk dat Jefke een vechtertje is, maar ik zal toch wel heel opgelucht zijn als hij spontaan weer zal beginnen knabbelen!!!
Aan het rusten

We zijn er dus nog lang niet, maar het begin is er.  Deze eerste operatie heeft nu zo'n 88€ gekost, voor de operatie en medicatie.  Gelukkig kunnen we deze operatie dankzij de vele steun die we mochten ontvangen, zonder probleem betalen.  Maar sowieso komt er zeker nog een tweede operatie aan zijn tandjes, die dan hopelijk kan gecombineerd worden met de castratie.  Maar in afwachting van het teruggroeien van zijn éne tand, blijft hij dus bij Vicky in Oostkamp wonen, waar hij uiteraard in de watten zal gelegd worden.  Door Speedy heeft ze al veel ervaring met tandproblemen bij konijnen, dus weet ze perfect wat Jefke nodig heeft!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Inschrijven nieuwsbrief

Vul uw gegevens in om onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen:
E-mail adres:
Naam:
Voornaam:
Inschrijven Uitschrijven
 

Wat konijntjes graag willen...

Wat konijntjes graag willen...

Gelieve op tijd te komen!!!

Gelieve op tijd te komen!!!
We merken dat nogal wat mensen te laat komen op de gemaakte afspraak. Gelieve op tijd te komen, omdat we vaak verschillende afspraken na elkaar hebben gepland tijdens het weekend, of 's avonds voor het avondeten. We hebben ook nog een gezin en job buiten de opvang, dus zouden we het op prijs stellen als de afspraken op tijd kunnen doorgaan. Mocht je er niet op tijd kunnen geraken, gelieve ons dan een mailtje of Facebookberichtje te sturen.