Het Vrolijke Konijnenhol VZW vangt sinds 2024 maar beperkt konijnen op!

Het Vrolijke Konijnenhol VZW vangt sinds 2024 maar beperkt konijnen op!
We hebben besloten alsnog niet helemaal te sluiten, maar enkel nog gedumpte dieren of dieren in nood op te vangen. We nemen niet meer aan van particulieren. Uiteraard kunnen er nog steeds konijnen bij ons geadopteerd worden!!!

First dates voor konijnen

First dates voor konijnen
Gelieve ook de FAQ na te lezen voor het maken van een koppelafspraak!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!
Om mij te ontlasten qua mails versturen, heb ik de FAQ even opgelijst. Op die manier hoop ik meer tijd over te hebben om iedereen echt te woord te kunnen staan met overige vragen dan deze.

MET VEEL DANK AAN ONZE HOOFDSPONSERS!!!

Volg ons op FACEBOOK

Volg ons op FACEBOOK
Wegens tijdsgebrek wordt er niet zo veel meer gepost op onze blog. Wel kun je hier uiteraard alle informatie terugvinden, zoals de adoptievoorwaarden. Voor het laatste nieuws verwijzen we dus graag door naar onze Facebookpagina.

vrijdag 1 augustus 2014

Een zéér gevarieerd menu!

De konijnen zijn alvast weer superverwend deze week en krijgen nu zelfs nog méér variatie op hun bord. Normaal gezien krijgen ze hier altijd een 3 à 4-tal soorten groenten en fruit voorgeschoteld, maar deze week is het dus een pak meer!
De buurman van mijn schoonouders heeft duchtig gesnoeid in zijn tuin, en onder andere de druivelaar moest eraan geloven, want er waren toch geen druiven aan dit jaar.  En ook de kiwiplant was niet zoals het zou moeten zijn.  En ik mocht daar dus een 4-tal grote bussels gaan oppikken, die nu openliggen op onze terrastafel om wat te drogen.  Alle konijnen, van de eerste tot de laatste, zijn stapelzot van de druivenbladeren!  Blijkbaar moet dat toch wel héél lekker smaken.  Ook van de kiwiplant knabbelen ze met volle teugen.
Nadat ik de druiven en kiwitakken had opgehaald, nog even binnengesprongen bij mijn schoonouders, en die waren net ook de kruidentuin aan het snoeien, en ook daar heb ik dus vanalles en nog wat mee gekregen, zoals citroenmelisse, tijm, rozemarijn, ... Ik geloof wel sterk in kruiden voor konijnen, omdat ze op die manier toch een stuk gezonder zijn!

Op donderdag ga ik traditiegetrouw altijd naar de markt, om vooral inkopen te doen voor de konijnen.  De ene groentenboer zorgt altijd voor iets extra's voor mij, en deze keer was het 10 kilo wortelen, voorverpakt in zakken van 2 kilo, maar met heel wat zwarte plekken.  Dus ben ik gisteren en vandaag aan de slag gegaan om deze wortelen uit te sorteren, het vuile eraf te doen, en vervolgens in schijfjes gesneden met de machine om te drogen. 
Uiteraard gaat dat niet zo snel, maar op die manier houden we ons weer bezig natuurlijk... En in tijden van overvloed moet je soms een beetje zuiniger zijn, en met dit weer zou het anders toch niet lang houdbaar blijven...

We hebben gisteren ook in de tuin gewerkt, en de takken van de grote braamstruik achter onze tuin afgeknipt en aan mijn grote groep gegeven.  Vooral Mirabelle is er zot van!  En ook het wilde gras maar uitgetrokken en gevoederd aan de nijnen, die vinden dat altijd lekker. 

De reden waarom ik in de moestuin moest werken, is dat mijn ma hier afkwam met een grote berg uitgedunde chicoreiplanten (op de wortel groeit dan witloof).  Omdat ik weet dat chicorei goed groeit en je dat makkelijk blad per blad kan plukken om te geven aan de konijnen, heb ik er ook maar een heel deel nog geplant, in de hoop dat ze hier dus ook gaan opschieten.  Beter zo nog wat laten groeien dan het nu gewoon voederen aan de konijnen...
De chicoreiplantjes, maar er staat een mini-serre over 
zodat Flokje en Kandra er ook niet van kunnen eten nu de plantjes nog klein zijn...

De rest van de planten liggen hier voorlopig in een bak in de garage, en aangezien Dido daar mag rondhuppelen, had ze het al snel ontdekt!  Hoewel ze nauwelijks groenvoer gewoon is van bij de kweker, smult ze hier van alles wat ze krijgt (of kan vinden...) Ze vond er dan maar niets beters om dan gewoon in de bak te springen en zo te eten!
Het smaakt haar blijkbaar!!!

Ondanks haar tandprobleem kan ze het wel pakken en oppeuzelen

Hihi, dit vind ik toch een zalige foto van mijn lieve meid!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Inschrijven nieuwsbrief

Vul uw gegevens in om onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen:
E-mail adres:
Naam:
Voornaam:
Inschrijven Uitschrijven
 

Wat konijntjes graag willen...

Wat konijntjes graag willen...

Gelieve op tijd te komen!!!

Gelieve op tijd te komen!!!
We merken dat nogal wat mensen te laat komen op de gemaakte afspraak. Gelieve op tijd te komen, omdat we vaak verschillende afspraken na elkaar hebben gepland tijdens het weekend, of 's avonds voor het avondeten. We hebben ook nog een gezin en job buiten de opvang, dus zouden we het op prijs stellen als de afspraken op tijd kunnen doorgaan. Mocht je er niet op tijd kunnen geraken, gelieve ons dan een mailtje of Facebookberichtje te sturen.