Het Vrolijke Konijnenhol VZW sluit eind 2023 de deuren

Het Vrolijke Konijnenhol VZW sluit eind 2023 de deuren

First dates voor konijnen

First dates voor konijnen
Gelieve ook de FAQ na te lezen voor het maken van een koppelafspraak!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!
Om mij te ontlasten qua mails versturen, heb ik de FAQ even opgelijst. Op die manier hoop ik meer tijd over te hebben om iedereen echt te woord te kunnen staan met overige vragen dan deze.

MET VEEL DANK AAN ONZE HOOFDSPONSERS!!!

Volg ons op FACEBOOK

Volg ons op FACEBOOK
Wegens tijdsgebrek wordt er niet zo veel meer gepost op onze blog. Wel kun je hier uiteraard alle informatie terugvinden, zoals de adoptievoorwaarden. Voor het laatste nieuws verwijzen we dus graag door naar onze Facebookpagina.

zondag 21 september 2014

Mama en kids

Afgelopen woensdag hebben we een mama met 3 kleintjes opgepikt, ze werd aangeboden op de gekende zoekertjessites, en ik kon het niet over mijn hart krijgen haar daar te laten zitten...
We zitten op het ogenblik ook met een overaanbod aan rammetjes en nauwelijks vrouwtjes, vandaar dat ik het wel nodig vond om haar op te pikken, in de hoop dat haar kleintjes misschien ook vooral meisjes gingen zijn.
Eenmaal aangekomen op het boerenhof met koeien, kwam de zoon buiten, ik haalde mijn transportbox uit, hij haalde het kooitje uit één van de rommelhokken van de schuur.  In de verte zag ik nog een wit konijn, maar ik mocht niet binnen, hokje open, konijnen bij het nekvel werden in mijn transportbox gegooid... Mijn haar kwam al recht te staan, want zo neem je een konijn totaal niet op!  Ik betaalde netjes de afgesproken 5€ (we betalen normaal gezien niet, maar moesten ze gratis ook aangeboden zijn, wie weet waar ze dan terecht gekomen zouden zijn...). Het kooitje waar ze met z'n vieren inzaten, was niet veel groter dan mijn transportbox... In 2 minuten was ik al op de terugweg... Onderweg keek ik af en toe in de box, en zag dan kleine zwarte kraaloogjes onder mama vandaan kijken.
Eenmaal hier aangekomen, installeerde ik hen in een ruim hok en konden ze bekomen van hun avontuur en reis. De kleintjes hangen ontzettend aan de mama, en kruipen altijd zo veel mogelijk onder haar om zich beschermd te voelen.  Mama zelf is ook ontzettend angstig, en als er een ander konijn in de buurt rondloopt, begint ze te piepen... Ik weet niet wat het konijntje heeft meegemaakt, maar het is op jonge leeftijd al getraumatiseerd... Ze zou ongeveer 6 maand oud moeten zijn, en de kleintjes nu zo'n 4 weken...  De kleintjes werden uiteraard ook even gecheckt op geslacht, en het zijn twee mannetjes (bruintje en grijsje) en één vrouwtje (grijsje met langer haar). Ze zijn alleen gewoon om korrels en wat hooi te krijgen, maar hier probeer ik hun menu uit te breiden met gedroogde groenten en kruidenhooi.
Gezellig samen bij mama

Helaas vond ik vannacht (na trouwfeest) één van de kleintjes dood terug in het hokje.  Ik heb het dan maar uitgehaald, en ook het kleine vrouwtje nog gewassen, aangezien ze ook verschrikkelijk stonk naar diarree. Ik weet niet waaraan dit kleintje is gestorven, het poepje was nochtans proper.  Helaas was dit mannetje geen mooi leventje gegund...
Op weg naar de regenboogbrug...
Zijn pootjes (zowel vooraan als achteraan) lagen zo mooi over elkaar...

De konijntjes worden nu alle 3 verder behandeld tegen coccidiose en wormen, in de hoop dat dit de oorzaak van de dood van één van de kleintjes is. In principe mogen de konijntjes over een maandje geadopteerd worden, als de gezondheid het uiteraard toelaat en in de hoop dat ze het allemaal overleven!

Quayle (ID 14121) - mama
Ralph (ID 14122) - overleden grijs mannetje
Sid (ID 14123) - bruin-grijs mannetje
Tilly (ID 14124) - grijs vrouwtje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Inschrijven nieuwsbrief

Vul uw gegevens in om onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen:
E-mail adres:
Naam:
Voornaam:
Inschrijven Uitschrijven
 

Wat konijntjes graag willen...

Wat konijntjes graag willen...

Gelieve op tijd te komen!!!

Gelieve op tijd te komen!!!
We merken dat nogal wat mensen te laat komen op de gemaakte afspraak. Gelieve op tijd te komen, omdat we vaak verschillende afspraken na elkaar hebben gepland tijdens het weekend, of 's avonds voor het avondeten. We hebben ook nog een gezin en job buiten de opvang, dus zouden we het op prijs stellen als de afspraken op tijd kunnen doorgaan. Mocht je er niet op tijd kunnen geraken, gelieve ons dan een mailtje of Facebookberichtje te sturen.