Het Vrolijke Konijnenhol VZW vangt sinds 2024 maar beperkt konijnen op!

Het Vrolijke Konijnenhol VZW vangt sinds 2024 maar beperkt konijnen op!
We hebben besloten alsnog niet helemaal te sluiten, maar enkel nog gedumpte dieren of dieren in nood op te vangen. We nemen niet meer aan van particulieren. Uiteraard kunnen er nog steeds konijnen bij ons geadopteerd worden!!!

First dates voor konijnen

First dates voor konijnen
Gelieve ook de FAQ na te lezen voor het maken van een koppelafspraak!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!
Om mij te ontlasten qua mails versturen, heb ik de FAQ even opgelijst. Op die manier hoop ik meer tijd over te hebben om iedereen echt te woord te kunnen staan met overige vragen dan deze.

MET VEEL DANK AAN ONZE HOOFDSPONSERS!!!

Volg ons op FACEBOOK

Volg ons op FACEBOOK
Wegens tijdsgebrek wordt er niet zo veel meer gepost op onze blog. Wel kun je hier uiteraard alle informatie terugvinden, zoals de adoptievoorwaarden. Voor het laatste nieuws verwijzen we dus graag door naar onze Facebookpagina.

dinsdag 27 oktober 2015

How to catch a Flemish Giant (or three)...

We kregen begin oktober melding binnen van een nieuwe dumpplaats en alweer in Zwevezele. Iemand had daar een Vlaamse Reus gezien, en bij navraag bij de buren bleken er daar wel een stuk of 10 rond te lopen, in een dreefje tussen een woonwijk en het industriepark.  Tja, toch wel weer een schrijnende situatie die ik eens wou gaan bekijken.  En zo trok ik op een vrije namiddag toch maar eens naar daar.  Al vrij snel spotten we de eerste grijze in de struikjes en ik ging alleen verder op onderzoek uit en trof in totaal een stuk of 5 Vlamen aan.
De eerste al vrij snel gespot

Nog 2 konijnen, dichtbij elkaar

Wat later deze twee konijnen, vermoedelijk dezelfde als bij de foto hiervoor

De "dreef" waar ze gedumpt werden, tussen industriegebied en woonwijk...

Konijn op het einde van de dreef

En dan kon ik uiteraard in actie schieten.  Bij de eerste zette ik vangkooien (formaat voor katten), maar ik vrees dat we daar toch wel geen zo'n grote konijnen mee gaan vangen. Mijn andere tactiek was dan werken met een hoge ren en een laag deurtje en hen proberen te lokken met eten.  De meesten reageerden wel goed op het gooien van wortel en stukjes brood, aangevuld met het schudden met een plastic doos met korrels. En vooral VEEL GEDULD...

Eerst wat eten gooien bij het konijn, en dan zoals met klein Duimpje dichter lokken...

Eén van de konijnen zat helemaal op het einde van de dreef, in een open stukje. Dus proberen om de ren zo dicht mogelijk te krijgen, en dan zoals bij Klein Duimpje wortelen en brood stukjes gooien om ze in de ren te lokken.  Ik zat er voorzichtig naast, om snel genoeg het deurtje te kunnen dichtdoen. En het konijn, ook een grijze, kwam dichter en dichter en dichter en kwam IN DE REN, en mijn hart begon sneller te slaan.  Snel de deur dicht, maar het konijn schrok en begon te springen en te doen, en ik had in mijn paniek ook het deurtje niet goed gesloten, en het konijn kon helaas ontsnappen...

Het lijkt te lukken, maar helaas deze niet kunnen vangen omdat de deur niet goed dicht was

Ondertussen waren de twee konijnen die ik samen zag zitten, uit de struiken gekomen, en in het wandelpad heb ik sowieso meer kans om de ren op te zetten in plaats van in de struiken. Ik kon al snel een oranje Vlaam vangen en na een 2-tal uur had ik er toch al 3 van de 5 konijnen die ik had gezien kunnen vangen.
Eten gooien werkt altijd!

Yes, bijna helemaal in de ren

Gelukkig voor mij passeerden daar niet te veel mensen, zodat ik me ten volle op de konijnen kon concentreren en zij dan ook niet door de andere geluiden weggejaagd zouden worden.  Alleen kreeg ik op een gegeven moment wel de "hulp" van een kat die me serieus aan het saboteren was en de konijnen aanviel, en ze daardoor in de struiken liepen.  Maar na een tijdje kwamen ze weer buiten en kon ik weer mijn rentactiek toepassen.  Eenmaal gevangen in de ren zette ik de transportbox er snel in, zodat ik ook hen niet moest vastpakken, zodat ze toch die stress al niet hoefden te hebben.
Een saboteurke...


Eén van de oranje reuzen

Eenmaal thuis werden de konijnen uitgebreid gecheckt, vooral het geslacht was belangrijk om te weten waar we ze zouden huisvesten, en ik zag ook al meteen dat ze allemaal met oormijt zaten, de één al erger dan de andere. Uiteraard hebben we ze hiervoor meteen behandeld, zodat ze er snel van af zouden zijn.
De oren van de beide heren vol oormijt...

De twee oranje konijnen bleken rammen te zijn, en het grijsgrauwe konijn een voedster.  Er is dus ook weer uiteraard kans dat ze zwanger is, en daarvoor moeten we uiteraard ook nog de geschikte maatregelen nemen.
De heren moest ik door plaatsgebrek wel eerst samen steken, want we zijn niet echt voorzien op het huisvesten van zoveel grote konijnen in één keer en ondertussen is Yavanno, de grootste van de 2, al verhuisd naar één van onze gastgezinnen met meer huppelruimte. Maar hij bleek toch wat eenzaam te zijn, en we hebben ook "broer" Aragorn dan in de ruime ren geplaats. En we hebben ook al voor de castratie gezorgd, zodat ze dus ook hopelijk snel zouden kunnen verhuizen. Dus wie interesse heeft in stevige kerels, mag gerust contact met ons opnemen.  De tandjes van Aragorn zullen wel in de gaten gehouden moeten worden, omdat de snijtanden niet ideaal op elkaar staan, maar met voldoende goed voer zou dit wel min of meer weggewerkt moeten worden.
De broers gezellig samen

De ruime ren voor de heren!  Aragorn bekijkt het graag even vanop een afstandje...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Inschrijven nieuwsbrief

Vul uw gegevens in om onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen:
E-mail adres:
Naam:
Voornaam:
Inschrijven Uitschrijven
 

Wat konijntjes graag willen...

Wat konijntjes graag willen...

Gelieve op tijd te komen!!!

Gelieve op tijd te komen!!!
We merken dat nogal wat mensen te laat komen op de gemaakte afspraak. Gelieve op tijd te komen, omdat we vaak verschillende afspraken na elkaar hebben gepland tijdens het weekend, of 's avonds voor het avondeten. We hebben ook nog een gezin en job buiten de opvang, dus zouden we het op prijs stellen als de afspraken op tijd kunnen doorgaan. Mocht je er niet op tijd kunnen geraken, gelieve ons dan een mailtje of Facebookberichtje te sturen.